„Балерините” на Дега…
08/13/19 / ИЗКУСТВОЕдно вдъхновение, една легенда
|
|
culturespace.bg
Импресионизмът е художествено движение, появило се във Франция в края на XIXвек.Точното изобразяване на светлината в различни състояния, отворената композиция, движението, нестандартните гледни точки, ярките цветове и естествено въздушните мазки са характерни за произведенията на художниците-импресионисти. Едгар Дега (1834 – 1917 г.) се присъединява през 1870 г. към групата художници, които по-късно ще станат известни като „импресионисти“. Излага творбите си в няколко изложби на импресионисти, но тъй като не харесва термина „импресионисти“, по-късно се дистанцира от движението. Различното в картините му е, че не са спонтанни и Дега осмива практиката да се рисува на открито, сред природата. Независимо от това работите му могат да бъдат свързани повече с импресионизма, отколкото с всяко друго художествено явление, и Едгар Дега с право се смята за един от основателите на движението. Дега оставя повече от 620 творби (масло, пастел, скулптори).
През 1876 г. Едгар Дега рисува прочутата си картина „Абсент“, на която са изобразени мъж и жена, седнали пред чаша абсент, но…:„Хората ме наричат художника на танцуващи момичета“, казва Дега пред парижкия търговец на картини Амброаз Волар. „Никога не ми е хрумвало, че главният ми интерес ще е към танцьорките, в изобразяването на движенията им и рисуване на красивите им облекла.“
Интересът му към балетистите се засилва през 70-те години на XIX век. Със скицник в ръка Дега редовно посещава Двореца „Гарние“, сградата на старата парижка опера, за да наблюдава часовете по балет и репетициите. Разрешен му е достъп до класовете по танци, тъй като е приятел на Жул Перо, известен балетмайстор. Той кани балетистите да позират и в неговото студио, което му позволява да скицира пируетите и изпълненията им с безпрецедентна точност.
През цялата си кариера Дега създава приблизително 1500 изображения на танцьори, претворени в колекция картини, пастели и скулптури, които съставляват над половината от цялото му творчество. Много от тези произведения са създадени след 1880 г., когато зрението му отслабва и той решава да работи почти изключително върху проучванията на балерините и тяхното изкуство. Неговите балерини са в сложни пози, гледани от особен ъгъл и въпреки това излъчват усещане за движение и гъвкавост. На работа, на репетиции или в покой, той ги изобразява от различни ъгли в стотици различни позиции. Но Дега улавя движенията както никой друг досега, вдъхва им живот. Затова и неговите „Балерини“ имат легендарен статус. От 1870 г. до смъртта си Дега непрекъснато изследва темата за танца.
|
|