„Балерините” на Дега…
08/13/19 / ИЗКУСТВОЕдно вдъхновение, една легенда
|
|
culturespace.bg
Импресионизмът е художествено движение, появило се във Франция в края на XIXвек.Точното изобразяване на светлината в различни състояния, отворената композиция, движението, нестандартните гледни точки, ярките цветове и естествено въздушните мазки са характерни за произведенията на художниците-импресионисти. Едгар Дега (1834 – 1917 г.) се присъединява през 1870 г. към групата художници, които по-късно ще станат известни като „импресионисти“. Излага творбите си в няколко изложби на импресионисти, но тъй като не харесва термина „импресионисти“, по-късно се дистанцира от движението. Различното в картините му е, че не са спонтанни и Дега осмива практиката да се рисува на открито, сред природата. Независимо от това работите му могат да бъдат свързани повече с импресионизма, отколкото с всяко друго художествено явление, и Едгар Дега с право се смята за един от основателите на движението. Дега оставя повече от 620 творби (масло, пастел, скулптори).
![](/files/дега 1.jpg)
През 1876 г. Едгар Дега рисува прочутата си картина „Абсент“, на която са изобразени мъж и жена, седнали пред чаша абсент, но…:„Хората ме наричат художника на танцуващи момичета“, казва Дега пред парижкия търговец на картини Амброаз Волар. „Никога не ми е хрумвало, че главният ми интерес ще е към танцьорките, в изобразяването на движенията им и рисуване на красивите им облекла.“
Интересът му към балетистите се засилва през 70-те години на XIX век. Със скицник в ръка Дега редовно посещава Двореца „Гарние“, сградата на старата парижка опера, за да наблюдава часовете по балет и репетициите. Разрешен му е достъп до класовете по танци, тъй като е приятел на Жул Перо, известен балетмайстор. Той кани балетистите да позират и в неговото студио, което му позволява да скицира пируетите и изпълненията им с безпрецедентна точност.
![](/files/дега 3.jpg)
През цялата си кариера Дега създава приблизително 1500 изображения на танцьори, претворени в колекция картини, пастели и скулптури, които съставляват над половината от цялото му творчество. Много от тези произведения са създадени след 1880 г., когато зрението му отслабва и той решава да работи почти изключително върху проучванията на балерините и тяхното изкуство. Неговите балерини са в сложни пози, гледани от особен ъгъл и въпреки това излъчват усещане за движение и гъвкавост. На работа, на репетиции или в покой, той ги изобразява от различни ъгли в стотици различни позиции. Но Дега улавя движенията както никой друг досега, вдъхва им живот. Затова и неговите „Балерини“ имат легендарен статус. От 1870 г. до смъртта си Дега непрекъснато изследва темата за танца.
|
|