(БЕЗ-)ОТГОВОРНИ ВЪПРОСИ Недоразумението „БГ предложение за литературната Нобелова награда“
06/03/22 / ИЗКУСТВОЗдравке, къде издимя Здрав(к)ият ти разум?
|
|
Георги ВЕНИН
Омаян от припомката на Христо Стоянов, който направи блестящ разбор на едно от малкото (но доволно награждавани) стихотворения на Нобеловия ни кандидат Георги Господинов, и аз реших да прочета „аналитично“ – ако не като литературен критик, поне като словотворец – разказ от последната му книга. Този разказ („Жива душа“) бе отпечатан във в. „Уикенд“ от 28 май под антрефилето, че господин Господинов е номиниран (от Здравка Евтимова и ПЕН Клуба, който тя оглавява) за Нобелова награда за литература. Което е парадокс: защото самата Здравка е по-добър разказвач от него!
Признавам без бой и кръстосани разпити, че след „Естествен роман“ (друго неспирно хвалено и награждавано отроче на ГГ), аз бях толкова отвратен, че спрях да следя литературните му подвизи, щедро спонсорирани от Сорос, „Отворено общество“ и „Америка за България“.
Но да се върнем на разказа. Класически сюжет, селски пасторал в стила на Елин Пелин. Средностатистичен.
И с поредното усещане, че нашият номинат не владее смисловите отсенки и тънкости на езика.
Да прескочим това, че един от главните герои на разказа е наречен СУлука (вместо СОлука) – да речем, че неграмотните селяни така са го наричали, погрешно и невежо.
Но ето една загадка: селото вече ЖИВЕЕЛО в гробищата, сиреч всички (без едного) са измрели. Ама като са измрели, как така са ЖИВИ – ЖИВЕЯТ СИ в гробовете! Не са се ПРЕСЕЛИЛИ, ПРЕМЕСТИЛИ, НЕ ОБИТАВАТ, не ЗАПЪЛВАТ, а направо ЖИВЕЯТ след смъртта, и то не в нечий ум или спомен – де факто!
Тези гробища отдавна се били „превърнали в ЕДНА подивяла ботаническа градина. ЕДНО време, когато…“ (безсмислено повторение, след като ботаническата градина спокойно може да мине без това напълно излишно „една“, а ако толкова е възлюбил ГГ този артък, вместо „Едно време“ да бе писал „Някога“ или „Нявга“).
Героят му по някое време ливва малко ракия от шишичката, която носи, за бог да прости – и:„напуканата от сушата пръст жадно ЗАСЪРБА ракията“. Колкото и да обичам тропите, сърбането, първо, предполага по-гъста смес, а не стопроцентова течност/питие; и второ, е привилегия на живите същества – с усти, зъби, езици, гърла; отде у тая пръст паст и небце!? Тя може да ПОПИЕ, метафорично дори да ПОГЪЛНЕ/ИЗГЪЛТА или ИЗСМУЧЕ ракийката, ама да я „сърба“…!
Възрастният протагонист по едно време се умълчава и… „ВДИГНА отново шишето…“. Не бе, номинираний, когато човек отпива от бутилка, той я НАдига – не я вдига от пода, за да я сложи на масата или да я тури на горния рафт или върху надгробния паметник.
И накрая на тоя несретник „цървулите му подпушиха и замириса на изгоряла ГУМА“. Как така на гума!: цървули се правят от кожа. Гумени цървули е нещо като агнешка чорба от свинско месо – няма такова чудо. Бъдещ нобелист, а не отличава цървул от галош!
Дали не съм прекалено заядлив? Не. Ето, не споменавам фразата „се гледаха право очите“ – ясно ми е, че липсващото „в“ е невинна наборна грешка. Не ми приписвайте болезнена дребнавост. Но като предлагаш някого за най-високата световна литературна награда, той трябва да е безукорен, да е кристално съвършен като диамантите, които са завинаги…
Сравненията са неизбежни: съпоставете този белезникав разказ с кой да е от „Дивите разкази“ на Хайтов и ми кажете защо НХ никога не е бил номиниран за Нобел, а ГГ е!
И в каква летаргична дрямка се е унесъл Съюзът на българските писатели, чийто клет член е и моя милост! Може ли при жив класик с титанична дарба като Антон Дончев или на поет от мащаба на Борис Христов да си ожълтяваме потурите с подобно измекярство. Да предлагаме охлюв пред гепард в това отдавна политизирано надбягване.
Добре, ГГ има много фенове, които вярват на телевизиите и не повдигат нос от Фейсбук… Те, разбира се, може и да не са чували за Антон Дончев. Понеже в съзнанието им вече няма място за другиго, освен за това „златно“ перо ГГ! (Би трябвало някои от тях да са фенове и на младия ни премиер, който мисли на и по американски и дори Бог му говори на английски, затова не е чувал за двойното отрицание в българския език и преди дни се самонокаутира, като тръсна, че трябва да водим „борба СРЕЩУ АНТИ-корупцията“…!?).
Ако (почти съм сигурен) на Здравка Евтимова някой чичко (знае се кой) ѝ е скръцнал с чене да предложи Господинов за литературния Нобел, вас кой ви оглупи божем доброволно? Дундуркайте го този все по-затлъстяващ и все по-самодоволен писарушка. То и абревиатурата от имената му си го проси: ГеГо – мамин…! (Може и татин… макар че татко Сорос май с подозрителен мерак финансира и джендъристите. Но най-вече – плювачите на соца, като нашия човек… е, ДОНЯКЪДЕ наш, щото е най-паче подопечен на унгарския милиардер).
Уж налюбваният от ГГ постмодернизъм е ориентиран повече към КАК, отколкото към КАКВО се пише, а излиза, че може да пишеш КАК-да-е, стига да пишеш КАКВОТО „трябва“.
ГГ често се самоцитира със самохвалството на аристократичен нехайник в литературата, когото заливат с ласкателства, звонкове и призове и никой не смее да му каже „гък“ дори когато дращи безлични „шедьоври“. Същи Дон Корлеоне! Особено си харесва той фразата „Аз сме“. След Бертолд-Брехтовото „Ние е повече от аз и ти“, това звучи по палешки смехотворно. Царят ГГ може да „са“, но, макар Кокто да смята, че всички сме потенциални шизофреници, не всеки от нас е „реализирал този си потенциал“, тъй да се каже… Да не говорим, че в този разединен свят, ако личността е и вътрешно разединена, значи Апокалипсисът е прекрачил прага. Нужната фраза е „Ние съм“.
Както казва един мой приятел, който преподава в реномиран колеж в Атина, всяка награда на Георги Господинов е (цитирам) „поредното „активно мероприятие“ на Сорос“…
Толстой се отказа от Нобелова награда. Наш мамин ГеГо не би се отказал. Ни-ко-гиж! Макар че единственият мъжки жест, който може да стори, е още сега да си направи отвод.
|
|