CultureSpace Статии История, Култура, Изкуство, Мистика

(БЕЗ-)ОТГОВОРНИ ВЪПРОСИ Рекламното митологизиране,

11/20/20 / КУЛТУРА
или От легендарни бири до разногледи домакини





Георги ВЕНИН

Обикновено нe гледам телевизионни реклами, прескачам ги, като прескачам до кухнята да си сваря кафе, до компютъра да видя дошло ли е нещо в електронната ми поща и прочие битови отбивки.
Но те са толкова начесто и понякога толкова протяжни (особено на Top Shop – с безсмислените повторения едно след друго, без пауза!), че ако бяха малотрайни колбаси, щеше да плъзне миризма на развалено из всеки български дом, обзаведен с телевизор… Защото отгоре на всичко са толкова разгорещени, че високата (емоционална, сугестивна, агресивна) температура направо топи лагери, както метафорично се изразяват хашлаците.
Настанете си удобно пред телевизионния екран. С бутилка в ръка… Бутилка кехлибарено пиво…
Заслужава ли бирата, с нейното видимо въздействие върху мъжките шкембета и потни жлези, такова грандиозно, хиперболизирано венцехвалене! „Шуменско“: митични земи, легендарен вкус, крепост на майсторството! И като капак – бирата се лее като мълния!?! Мълнията се ЛЕЕЛА – и аз се имам за поет!…
А може и по-сдържано, по-човешки. Например „Ариана – направена от слънце“. Или: „Пиринско“ – свежо от планината“.
Дори митично-легендарните бири обаче искат мезе…
И се напъхваме в рекламните лабиринти на търговските вериги. За да установим, че една и съща (един и същи глас, а при „BILLA“ – и физиономия) рекламира почти всички големи супермаркетни „атоли“ – и „BILLA“, и „Kaufland“, и още – и след като тази артистична домакиня (този глас) неспирно хвали с един и същ заучен апломб и едните, и другите, и третите – леля Пена недоумява: ама кое е сега за предпочитане, щом онази женица от екрана смята всички за супер!
И още едно раздвояване от същия сорт: близо сто процента от жените харесват поне няколко вида… сапуни или шампоани, или модни аксесоари – излиза, че всяка жена ПРЕДПОЧИТА ЕДНАКВО (какъв прелестен оксиморон!) няколко марки козметика. Дали тези рекламни небивалици не се оправдават от чудата „женска логика“?
А като чуем „най-“, трябва мълниеносно да излеем в гърлото си поне петдесет грама люта пърцуца, понеже няма как всяка женска превръзка да е „най-продаваната“ или „най-непромокаемата“, и изобщо – на-най…
Та леля Пена вдига кръвно или взема да се изпуска от напрежение… или от смях… И хоп – „Urinal Acut: бърз ефект – още на първия ден“! Ура! Ала отде се взе това „на“, за Бога! Като „Влакът тръгва на 16 часа…“. Това проклето „на“ е напълно излишно, а ако рекламодателите толкова държат на предлог, поне да е „през“. А най-добре: „… още след първите две хапчета“ или „… още след първия дневен прием/първата доза“.
Неграмотността на някои послания може да е нарочна, умишлена. Но буквалната (писмената) неграмотност си е белег на „мозъци втора ръка“.
Ето го този датски симпатяга, който ни убеждава, че има „един начин“ нещата „да станат по-добри“. Преводаческо недомислие. Има езици, в които непълното членуване задължително включва думици като „един“, „една“, едно“, „едни“; в българския това е не само напълно излишно (както и местоименията „той“, „тя“, то“, „те“, понеже сказуемото определя числото, а прилагателното ви говори за рода на подлога: „красива е“ значи, че иде реч за „обект“ в ед.ч., ж.р.)… Но да ксе върнем на датския мачо: освен излишно, това „един“ връзва ръцете на технологичния възход: ограничава възможността за подобряване на нещата до един-единствен начин. А те са цяла сюрия…
И макар телевизионните реклами повече да се слушат, понякога се набива в очите такъв един надпис: „От 5-ти до 18-ти ноември…“. Промоционален. Българинът не иска да разбере, че когато става реч за дата, арабските цифри се четат като редни числителни и нямат нужда от никакви опашки – „-ти“, „-ви“ или „-ми“. Отгоре на всичко в масовия случай „т“-то е напълно излишно, защото трябва да се прибави само липсващата буква. И щом пишете 15-Ти, словом това трябва да се чете „петнадесеТТи“! Но и римска цифра да му сложиш на нашенеца, той пак й туря опашка, че и пак с непотребното „т“: „V-ти конгрес“, „Х-та олимпиада“ и пр. баластни наставки…
Ала какво се чудим, след като половината ни учебници, призвани уж да ограмотяват нашите деца-българчета, гушнаха любовно немското изписване на редните числителни (арабска цифра с точка!?) и на кориците им са се пльоснали като убити хитлеристи ей такива „бисери“: „за 9. клас“, за 7. клас“, сякаш IX и VII са табуирани числа и черни поличби. Сакън!
Ще кажете, че това не е телевизионна реклама. Не е. Но е първопричината за осакатената реклама във всички масови медиуми. Рекламираната (дори невежо) стока може да се купи, но грамотността е като нива или рудник – иска непрекъснато „копане“…
 




Начало / За нас / Статии / Проекти / Контакти 2021, Всички права запазени.