CultureSpace Статии История, Култура, Изкуство, Мистика

Фигурките Догу –загадъчни и тайнствени послания от праисторическа Япония,

03/17/22 / ИСТОРИЯ
очарователни произведения на изкуството и протагонисти в съвременната култура





culturespace.bg

От японската праистория до нас са дошли загадъчните фигурки Догу със своите въпроси, някои от които остават без отговори. Фигурите от глина Догу са абстрактни, с разпознаваеми човешки или животински черти, които имат интересна история и датират от хиляди години. Тези загадъчни фигури отдавна са завладели въображението на антикварите, археолозите и обществеността. Те осигуряват пътя към мистериозния, но забележителен период на Джомон от японската праистория, който продължава от около 14 000 г. пр.Хр. докъм 900 г. пр.Хр. Периодът е разделен на шест подпериода. Хората от Джомон са били ловци-събирачи, които използват ресурси за храна от дивата природа, но също така се занимават и с ограничено отглеждане на култури като просо и боб.


Повечето от фигурите Догу са на земното божество-майка, което е било почитано в молитвата за богата реколта, производство и плодородие. Направени са от изпечена глина. Ранните догу от около 10 000 г. пр.Хр. са били абстрактни изображения на човешка фигура и са били доста малки. До 4000 г. пр.Хр. те са имали ръце и крака и обикновени, без излишна украса, глави. Към 3000 г. пр.Хр. лицата са вече напълно оформени. Всички догу са силно стилизирани. Те не представляват натуралистично хората.
Почти всички от хилядите намерени досега фигурки са били умишлено счупени от техните създатели от епохата на Джомон. От друга страна, малък брой перфектни фигурки Догу са открити в ями и къщи, а някои са намерени при ремонт на асфалтирани пътища. Японските догу имат черти, които ги отличават от древните европейски или западноазиатски ритуални фигури.
Догу са открити за първи път в най-северната част на Хоншу през XVII век. Докато шогунатът Токугава се установява през по-ранната част на този век, странни предмети започват да се откриват и oписват в Камегаока, или Хълма на бурканите, на полуостров Цурагу; обекти от последния период на Джомон, който често се нарича Култура Камегаока.
Глинените фигури са изработени в рамките на най-ранно датираното производство на керамика в света, което времево се простира до около 12 500 г. пр.Хр. Изследванията показват, че хората от Културата Джомон са живели в унисон със сезоните и са споделяли богатия си природен свят с духовете. Фигурките Догу са изработени от висококачествена керамика и се предлагат в различни форми, често - със сложна декорация и геометричен дизайн. Техниките включват моделиране, апликация от глина, маркиране с усукани растителни влакна (jomon означава „маркиран с корда“) и полиране. Често имат сложна украса, някои догу са боядисани – обикновено с червени пигменти, или покрити с лак. Те приемат интригуващи и атрактивни форми, със сърцевидни лица или триъгълни заострени глави. Някои са в клекнало положение, може би по време на раждане, други, изглежда, се молят, трети очевидно носят маски, като например великолепното догу с кухи маски, открито през 2000 г. в префектура Нагано. Много от фигурите имат разпознаваеми женски характеристики, докато други изглеждат по-малко специфични за пола. Фигурите са кухи или направени от плътна глина. Колкото и да е абстрактно догуто, характерни отделни мъжки черти не са се появили в нито една открити досега статуя, което кара специалистите да вярват, че те носят изключително женски особености.


Има много дебати за това, какво означават догу за хората от Джомон и как са били използвани, защото изглежда, че много от тях са били умишлено счупени преди разпръскването или погребението. Всъщност те вероятно са имали различни приложения: като са въплъщавали духове; понякога са били погребвани с починалия, за да го насочат към отвъдния свят; и най-често счупвани по време или след използването им в ритуалите на Джомон. Ритуалите може би са имали за цел да осигурят безопасно раждане или да осигурят успешен лов.
Какво имат фигурките Догу, което ги прави толкова загадъчни? Ако погледнете, догу донякъде прилича на някакъв хуманоид, облечен в костюм. Може би скафандър? Фигурките са изобразени с шлемове или очила и със странно оформени „удължени“ глави, а някои от тях имат бадемови очи. Очите почти винаги са изобразени непропорционално по отношение на тялото. Най-интересната част може би е фактът, че фигурките Догу са предназначени да представят „Боговете“. Друг интересен факт е, поне така се смята, че фигурките Догу се отнасят изключително към периода Джомон и са изчезнали в следващия исторически период – периода Яйой.
Според Националния музей по японска история досега изследователите са открили около 15 000 фигурки на догу. Повечето от тях са намерени в Източна Япония и рядко се намират в западната част на страната. Въпреки факта, че фигурките са свързани с боговете, точната цел на Догу все още не е ясна, но най-вероятно фигурките са действали като изображение на хора, правещи някаква магия или шамански ритуали. Както отбелязва Тимъти Инсол, автор на книгата „Новият културен център хакодате джомон, минамикаябе, Япония“, възможно е да се е вярвало, че болестите могат да бъдат пренесени в Догу, затова след това догу се унищожават, за да изчистят болестта или каквото и да било друго нещастие“.

Богове или древни астронавти? Последователите на теорията за присъствие на астронавти в древността предлагат интересни обяснения. Някои автори смятат, че тези фигурки представляват посетители от друг свят, извънземни същества, дошли на Земята преди хиляди години.
Фигурките на Догу изглеждат хуманоидни, но със сигурност са всичко друго, но не и хора. Мистериозният „костюм“, който някои от тези фигури носят, шлемовете и това, което някои описват като очила, са само някои от характеристиките, непознати за този период от човешката история. Това повдига няколко интересни въпроса: Виждали ли са древните художници същества, които приличат на Догу? Или мистериозните фигури са резултат от въображението на древното човечество?


Като се има предвид загадъчната природа и особените характеристики на фигурките, за значението на Догу има множество противоречиви теории. Както отбелязва популярният изследовател и автор на бестселъри Ерих фон Деникен, Догу (посочван в текста като „японската статуя на Токомай“) „… има модерни закопчалки и отвори за очи на шлемовете си“, както са описани в последната глава от книгата му от 1968 г. „Спомени от бъдещето”.
През ХХ век фигурките Догу служат като мощен източник на художествено вдъхновение, а през последните десетилетия дори се включват, като герои в комикси и компютърни игри. Свидетелство за силата на тези фигури е, че те може да служат едновременно като символи на праисторическа Япония, очарователни произведения на изкуството и протагонисти в съвременната култура.
 




Начало / За нас / Статии / Видео / Контакти 2024, Всички права запазени.