Истината за един търг: Първа част

08/01/18 / ИЗКУСТВО
Защо 450 милиона долара платени за картина, приписана на Леонардо да Винчи, тревожат историците на изкуство?





Мария ГЕНЧЕВА


Ню Йорк. Аукцион в „Cristie`s”. 11 май 2015 г. Имаме рекорд! $ 179 365 000 или почти 160 млн. eвро е продажната цена на картината "Жените на Алжир", нарисувана от Пикасо през 1955 г. Тази пъстра картина, която представлява жени в харем, се превръща в най-скъпата картина, продавана някога в света!

Но сега е 2017 , 15 ноември г и чукчето на Кристис отмерва нов рекорд и то какъв рекорд - $450 312 500 за Спасителят на света / Salvator mundi/ - петстотингодишния портрет на Христос с доказан подпис на художника Леонардо да Винчи. И бомбата избухва. Всички се върнаха в сайта на Кристис и проследиха хронологията на пътешествието на картината през времето.
И както е нормално за един аукцион да представя експонатите си, заглавието е „Салватор Мунди - Преоткриването на шедьовър: хронология, опазване и удостоверяване”. Запомнете тези думи и ще видим къде са спорните моменти.

Кристис започват вдъхновяващо...Салватор Мунди от Леонардо да Винчи е една от най-големите и неочаквани художествени преоткривания на 21-ви век. Изявената й 500-годишна история и историята за повторната поява, възстановяването и автентичността са също толкова впечатляващи, колкото и някой от най-продаваните трилъри за живота и времето на Леонардо.
Е наистина е трилър... да влезе Дан Браун!.
Началото е точно и описателно, няма сянка на съмнение... Тръгваме през времето, за да се спрем на съществените моменти.
Картината е датирана около 1500 година. Леонардо рисува Салватор Мунди вероятно за крал Луи XII на Франция и неговата съпруга, Ан от Бретан. Най-вероятно е възложен скоро след завладяването на Милано и Генуа. Има две предположения – в края на Миланския период на Леонардо /късните 1490 г/ или през 1500 г в едно време с Мона Лиза.
Крал Чарлз I на Англия /1600 – 1649/ - най-големият колекционер на своето време, се жени за френската принцеса Хенриета Мария. Смята се, че тя донася картината в Англия – 1625 г. През 1650 г известният печатар Венцеслас Холлар - роялист, който е избягал от Англия през 1640-те, публикува печатно копие на базата на по-ранна рисунка, направена от картината, която е записана в инвентара на царската колекция (" Леонардо в 30:00:00 ' /Това се смята по-късно, като едно от доказателствата за автентичност./ Една година по-късно в инвентара се отбелязва, че картината се продава на "Обединеното кралство" на 23 октомври на Джон Стоун, зидар (в съвременния смисъл архитект или строител), представител на група кредитори, които я получават, заедно с други картини за погасяване на дългове. Но през 1966 г в опис на колекцията на крал Чарлз II в Уайтхол картината пак се изброява сред избраните картини.
След като изчезва за около 200 години, живописното платно, се придобива от сър Чарлз Робинсън като произведение на последовател на Леонардо, Бернардино Луини, за колекцията Кук, Doughty House, Ричмънд.

А сега внимателно...През 1913 г в каталога си на италианските картини в колекцията "Кук" Танкред Боренйо описва настоящата картина като "безплатно копие след Болтрафио" (друг ученик на "Леонардо"). Сър Хърбърт Кук обаче отбелязва, че вижда по-високо качество в него. Но все пак през 1958 г при разпродажба на колекцията "Кук", Салвадор Мунди - в крайна сметка е изпратен на продажба на търг, където получава 45 паунда. След това отново изчезва за близо 50 години. До 2005 г, когато е продадена на регионален търг в САЩ, като копие. Новите собственици се заемат с възстановяването на картината, изследвайки и задълбочено документирайки я, и предпазливо проверявайки автентичността и с водещи световни експерти по произведенията и кариерата на миланския майстор.
И през 2007 г с възстановяването на " Салватор Мунди” се заема Диан Дуайър Модестини, старши научен сътрудник и консерватор на програмата "Крес" за опазване на картини в Консервационния център на Института за изящни изкуства в Нюйоркския университет. Доктор Модестини подробно документира състоянието на съхранението на картината и нейния консервационен процес. Заключението и е, че картината наистина е автографска работа на Леонардо да Винчи
Техническите анализи показват съгласуваността на пигментите, медиите и техниката, открити в " Салватор Мунди”, с тези, за които е известно, че са били използвани от Леонардо, особено в сравнение с Мона Лиза и Св. Йоан. Тъй като възможността за авторството на великия майстор става ясно, картината се показва на група международни учени и експерти на изкуството на Леонардо, сред които са Мина Грегори (Флорентинския университет) и сър Никълъс Пени (тогава главен куратор на скулптурата, Националната галерия за изкуство, Вашингтон, впоследствие директор на Националната галерия, Лондон), за да може да бъде получен информиран консенсус за приписването на картината на великия художник.
През 2011 Салватор Мунди ("Спасителят на света") е представен на изложбата "Леонардо да Винчи": Пейнтър в Миланския двор в Националната галерия в Лондон.  Платното е едно от 16-те картини, които обикновено се приемат за изпълнени от ръката на художника, Включването му в изложбата идва след повече от шест години изследване, за да се документира автентичността.
В каталога на изложбата кураторът Лука Сисон представя най-яркото и всеобхватно изследване на картината.
Така казват Кристис, но... да чуем скептиците...

Следва...

 




Начало / За нас / Статии / Проекти / Контакти 2020, Всички права запазени.