Каква е съдбата на Ковчега на завета?

04/15/20 / МИСТИКА
Една загадка, която ще остане такава до края на времената…





culturespace.bg

През 587 г. пр.н.е. вавилонска армия на цар Навуходоносор II завладява Йерусалим, освобождава града и унищожава Първия храм – сграда, използвана от еврейския народ за поклонение. Първият храм съхранява Ковчега на завета (кивота), в който са скрити Десетте божи заповеди, записани на плочи.

Съдбата на Ковчега не е ясна. Древните източници сочат, че Ковчегът е пренесен обратно във Вавилон или скрит преди превземането на града. Възможно е също да е разрушен по време на завладяването на града. Във всеки случай местоположението му е неизвестно. След изчезването са разказани куп истории и легенди за съдбата му. Една история описва, че Ковчегът в крайна сметка си намира път към Етиопия, където се съхранява и днес. Друга история казва, че ковчегът е бил божествено скрит и няма да се появи, докато не пристигне Месията.
В последно време в някои средства за масова комуникация намира място вековното твърдение, че Ковчегът на завета се намира в църква в Аксум, Етиопия, наречена църквата на Дева Мария от Сион, и че само на „пазителя“ на кивота е позволено да го вижда.
„National Geographic“ дори публикува история, в която се казва, че тези, които пазят Ковчега в Етиопия, „са били обучени да убиват с голи ръце“ и че „историците и археолозите с удоволствие биха искали да разгледат съкровището, но параклисът [където се съхранява ковчегът] е извън всяко разпореждане, с изключение на няколко членове на етиопската християнска църковна йерархия, възпрепятстващи всеки достъп до ковчега за независимо потвърждение на неговата автентичност“.
Според еврейската Библия, когато този свещен сандък е бил изработен за първи път, той е съдържал таблетки, гравирани с Десетте заповеди, и се е помещавал в Соломоновия храм, наричан още Първият храм. Библейската история обаче разказва вече споменатото по-горе: през VI век пр.Хр. армия, водена от вавилонския цар Навуходоносор II, завладява Йерусалим и унищожава храма. Местонахождението на свещения сандък оттогава е източник на спекулации.
В Етиопия има дългогодишна религиозна легенда, която описва как Ковчегът на завета е пренесен в Етиопия на 3000 години от човек на име Менелик, който според легендата е син на Савската царица и цар Соломон . Легендата гласи, че Савската царица е от Етиопия и че е пътувала до Йерусалим, където е била съблазнена от цар Соломон, раждайки Менелик, когато се завръща в Етиопия. По-късно Менелик пътува до Йерусалим и учи заедно с баща си, преди да открадне ковчега и да го пренесе в Етиопия, където, според легендата, ковчегът все още пребивава в църквата на Дева Мария от Сион, където само пазителят му може да го види.
Историческите записи показват, че тази история е започнала през късното Средновековие (около 1400 г. сл.Хр.), казва Парфит, сега професор по религия в Международния университет във Флорида.
Какво всъщност се случва? Едуард Улендорф е професор в Института за ориенталски и африкански изследвания на Лондонския университет (SOAS), починал през 2011 г. Но докато е жив, Улендорф разказва на Тюдор Парфит (британски историк, роден 1944 г.), който също по това време е професор в SOAS, за предполагаемия „ковчег“ вътре в църквата. Освен това той дава интервю за видяното пред „Лос Анджелис таймс“ през 1992 г.

Предполагаемото хранилище на Кивота -  Аксум, Етиопия

Етиопия е нападната от италианските войски по време на военна кампания, продължила от 1935 до 1936 г. След като Италия обявява война на Обединеното кралство през 1940 г., британските сили нахлуват и превземат Етиопия през 1941 г. По онова време Улендорф е офицер от британската армия, а също – млад учен с широки познания за етиопската история и езици. Според разказа на Парфит: „Той (Улендорф) е отишъл в църквата на Дева Мария от Сион с няколко войници. Говорил с монасите в църквата на амхарски език, който е широко разпространен в Етиопия, с молба да види кивота. Било му е отказано“. „Не можете да влезете, това е свято…“. Но Улендорф е безцеремонен: „Е, съжалявам, но искам да вляза“ – и той влиза със своите войници. Те не могли да направят нищо, за да го спрат“, разказва Парфит. „Това, което видял, било това, което се намира във всяка етиопска църква, реплика на Ковчега на завета. Не било древно и със сигурност не било оригиналният ковчег“.
Улендорф никога не публикува статия за срещата си с ковчега. Той „просто не искаше да навреди на чувствата на етиопците“, казва Парфит, отбелязвайки, че Улендорф работи със замах в Етиопия, дори се превръща в личен приятел на императора на Етиопия Хайле Селасие.
„За него би било абсолютно невъзможно да работи в Етиопия, ако беше казал, че ковчегът им не е истинският ковчег“, обяснява Парфит. В интервюто си за „Лос Анджелис таймс“ през 1992 г., Улендорф казва, че моделът, който е видял, е от „изработка от средното до късното Средновековие, когато тези изработки са били измислени ad hoc“.
Парфит казва, че Улендорф бил притеснен, след като дал интервюто, и се надявал, че етиопските власти не са разбрали за статията във вестника. Доколкото Парфит знае, Улендорф никога повече не е говорил с репортер за видяното.
Подбор, превод и редакция: М. ВЕСЕЛИНОВА 




Начало / За нас / Статии / Проекти / Контакти 2020, Всички права запазени.