CultureSpace Статии История, Култура, Изкуство, Мистика

Киану Рийвз не иска да остарее:

05/28/19 / ИЗКУСТВО
Момчето си отива… неусетно почти… Първа част





По сайта Pocket
(Превод и селекция: Георги ВЕНИН)

Навръх пътя към „Шато Мармонт“ (комплекс от луксозни бунгала и апартаменти в Западен Холивуд, Калифорния, който съхранява духа на доброто старо време – бел.пр.),Киану Рийвз пуши цигара седнал върху ниска кушетка на предната веранда.
Когато купил къщата, килимите били ужасни. „На човек не му се искаше да си свали обувките“, казва Рийвз.
Всъщност той уж се мести тук за малко. Може да го видите да се плацика в басейна с подобия на Шарън Стоун или стаен в ъгъла, „да играя шах с компютъра си и да пафкам нервно, за да преборя стреса“, в зависимост от това кой таблоид с дългоопашати лъжи си е купил.
Сега живее на Хълма. Собственик на този дом е вече 12 години. Понякога седи там горе и се чуди дали това е къщата, в която ще умре.
Студено му е.
Ранният февруари сме и рап песен №15 в Америка е „Киану Рийвз“ на Лоджик, който е бил на една годинка, когато „Критична точка“ излиза на екран през 1991 г.
Днес Киану Рийвз има същата рядка брада.Същата завеса от коси, които падат и скриват очите му. Носи същите ниски ботушки за мотористи „Merrell“.
Предлагат му чабата за закуска. Той се двоуми и накрая я иска с фъстъчено масло и мед.
Стахелски, който го вкара в новата му роля на наемен убиец във филма „Джон Уик“, го провокирал:
– Знам, че в теб има повече. Не ме лъжи. Ставай!
„И Киану, 20 години по-късно, се изправи и удържа!“ – казва Стахелски. – Това не е само въпрос на физика. Това е някакъв вид сила на духа“.
Яздещият Киану се е превърнал в еталон (англоезичният термин meme е труднопреводим – бел.пр.), един от многото, които образите му са вдъхновили.Тъжният Киану. Потайният Киану: интернет аватарите на Рийвз излизат от там и играят роля в социалните медии, докато си седи вкъщи с книга или нещо друго в ръце. Той съзерцава собствените си подражатели от апатична дистанция. В действителност да участва по-нататък в процеса, не е за него, но той не съди никого, който се заиграва. „Хората, които танцуват, хората, които правят манекени с моя лик или каквото и да е там, изглеждат така, сякаш им е забавно и вършат нещо яко”, изрича мило той. Но да продължи с това – и от „Тъжният Киану“ да се превърне в „По-тъжният Киану“ – това вече не е творчески акт, смята той.
През късния март, няколко седмици след този разговор, малък самолет, в който се вози Киану Рийвз с още дузина пътници от Сан Франсиско до Бърбанк, извършва принудително кацане в Бекърсфийлд и Рийвз отново зарадва целия Интернет, като се метна заедно с колебаещите се свои спътници в автобус (и в техните Истаграм хранилки).
– Бях като жокей, който успокоява коня с „Прррр!“…
Той е устроен да се държи като нормален човек, макар че самото му присъствие създава атмосфера на нереалност и това му е помогнало да не се мъчи да извършва почти обречения подвиг да остане загадъчна култова фигура, въпреки че е в списъка първокласни актьори от десетилетия.
Помните, нали? Той бе на първо място по печалби от трилогията „Матрицата“ със сума от около 3 милиона долара. Промени начина, по който екшън филмите изглеждаха, възприемаха се и се разпространяваха, промени културата. Хората идват при него, споделят, че ги е обърнал към киното, че си задават въпроси за властовите структури, които оформят техните възприятия за действителността, че ги вдъхновява да кандидатстват за някое висше училище.
Вероятно си мислите, че той е нямал избор дали да участва в този проект. Но ще бъдете изненадани. „Кинозатворът“ е истински. Той е бил там. Той бе изхвърлен от „Фокс“ за десетилетие, след като напусна „Скорост 2“, за да играе Хамлет на сцената на гадния Уинипег (столицата на провинция Манитоба в Канада – бел.пр.): „Не работих отново с „Фокс“ чак до „Денят, в който Земята спря“.
– Доскоро изобщо не се бях замислял за бъдещата си кариера или какво ще стане с мен – признава той. Но под „доскоро“, обяснява Рийвз, имал предвид навярно времето, когато е бил на около 45.

Щом чува въпроса какво го е навело на мисли за бъдещето, той весело казва „Смъртта“.
Не споменава кой е умрял. Той е загубил много близки хора, когато още е нямал 40.
Изведнъж прекъсва нишката на разговора и захваща една история с Антъни Куин.
Една сутрин двамата стоели в лозето от „Любов в облаците“, тъкмо снимали филма на Алфонсо Арау.
Предния ден Рийвз имал обяд с Куин. Антъни навършил 80 през годината, когато „Любов в облаците“ излиза на екран. Оставали му шест години живот. Но през 1995 г. онова, което поразило Киану, било, че старецът бил винаги на линия. По телефона непрекъснато проверявал своя отбор. Искал да знае дали някой се е контузил.
– Все още блъсках стената – казва Рийвз, - все още чудодействах, бях едно „Прррр!“…
(Да, Киану Рийвз произнася „прррр!“ и да – това е странно.)
И така, следващата сутрин те са в лозето.
– Беше ранно утро и над лозето се стелеше мъгла– рисува картината Рийвз. – Предстоеше ни да заснемем най-дългия кадър. Само аз и той – как вървим по протежение на лозето.
„Антъни?“(казва Киану Рийвз).
„Да, Киану?“ (казва Антъни Куин).
„Винаги ли ще е така?“
„Да“ –отговаря Куин.
Рийвз се засмива:
– Понеже има такава представа, че, видите ли, в един момент ти ще си устроен – обяснява той – и после няма да ти се налага толкова „работа върху работата“. Просто ме порази, че този джентълмен, тази легенда, вече на 80… продължава да продава таланта си. Опитва се да върже двата края. Дааа – провлачва Рийвз отговора за Антъни Куин.
Киану е осъзнал, че „да работиш върху работенето“ е гръбнакът на неговия живот.

 




Начало / За нас / Статии / Видео / Контакти 2024, Всички права запазени.