Микеланджело: самотният гений

03/29/19 / ИЗКУСТВО
Никой не е по-голям от... камъка





History.com

ИЗВЕСТНОСТТА КАТО РЕВАНШ СЛЕД ИЗМАМА

В началото на кариерата си Микеланджело е изваял изгубена статуя на Купидон в стила на древните гърци. След като видял работата му, неговият покровител Лоренцо ди Пиерфранческо де Медичи предложил едно мошеничество.
– Ако го подготвиш така, че да изглежда, като да е бил заровен – каза Медичи, – ще го изпратя в Рим и ще мине за антикварен предмет, а ти ще го продадеш много по-изгодно.
Фалшивият купидон бил продаден на кардинал Рафаеле Риарио като наскоро намерена археологическа находка. По-късно Риарио чул слухове за измамата и получил парите си обратно, но бил толкова впечатлен от умението на Микеланджело, че го поканил в Рим за среща. Младият скулптор се задържал във Вечния град през следващите няколко години, като в крайна сметка си връща парите, като изработва „Пиета“ – скулптурата, която за първи път ще направи името му известно.


„ДАВИД“ – ИЗРАБОТЕН ОТ ИЗХВЪРЛЕН МРАМОРЕН БЛОК
Микеланджело бил известен с придирчивостта си към мрамора, който използвал за скулптурите си, но за известната си статуя „Давид“ е използвал блок, който други артисти смятали за неприложим.
Известна като „великанът“, масивната плоча е била изкопана почти 40 години по-рано за серия от скулптури, накрая изоставени, за катедралата във Флоренция. Качеството на мрамора се влошило и повърхността му станала грапава, когато Микеланджело започнал да работи през 1501 г., тя носела следи от длетото на не един разочарован скулптор. Но от този къс некачествен мрамор гениалният Микеланджело изработва прекрасния „Давид“, макар последните анализи на скулптурата да показват, че мраморът сякаш „остарява“ по-бързо.

ТВОРБИ С ЛИЦЕТО НА СВОЯ АВТОР
Микеланджело рядко подписвал творбите си и не оставил никакви официални автопортрети, но от време на време криел стилизирани изображения на лицето си в картините и скулптурите си.
Най-известният от тези тайни автопортрети е открит във фреската на Сикстинската капела от 1541 г. „Последният съд”, в която е показан св. Вартоломей, чието лице, изглежда, е на художника.
Микеланджело се е нарисувал като св. Никодим в т. нар. Флорентинска Пиета, а историците-изкуствоведи предполагат, че той може да е изобразен и сред тълпата във фреската „Разпятието на Свети Петър”.

ДО ПОСЛЕДЕН ДЪХ
Микеланджело прекарва по-голямата част от златните си години, като наблюдава строителството на базиликата „Свети Петър“ във Ватикана. Дори след като става твърде слаб, за да ходи „на терен“ редовно, той все още контролира работата от дома си, изпращайки чертежи и скици на майсторите, на които има доверие. Скулптурата обаче си остава истинската любов на Микеланджело и той продължава да работи в своето домашното ателие до самия си край. Само няколко дни преди смъртта си на 88-годишна възраст, той все още е работел върху т. нар. Пиета Ронданини, която изобразява Иисус в ръцете на Дева Мария.


 




Начало / За нас / Статии / Проекти / Контакти 2020, Всички права запазени.