culturespace.com
„Мона Лиза“ е може би най-противоречивата картина, сътворена от Леонардо. Има теории, че върху платното има дори две картини. Картината е изложена днес в парижкия Лувър. Много спекулации оспорват идентичността на модела, но повечето историци смятат, че жената е Лиза Джерардини, съпруга на Франческо дел Джокондо, търговец от Флоренция.
Говори се какво ли не, например че тя е идеалната жена или мъж, преоблечен като жена, че е автопортрета на художника или дори любовника на Лиза – Джан Джакомо де Капроти. Има дори теория, че портретът е на андрогин, наполовина жена, наполовина мъж или дори лице на майката на художника.
Мнозина са убедени, че Леонардо рисува символи или секретни послания в своите произведения. Хората, които анализират най-известната му картина „Мона Лиза“, откриват различни техники и значения, скрити в картината. Истината е, че Да Винчи използва най-добрите художествени похвати, за да създаде тази картина.
Мнозина казват, че усмивката на жената от картината ги преследва. Зрителите често твърдят, че усмивката на Мона Лиза сякаш се променя. Професор Маргарет Ливингстън от университета в Харвард има обяснение за този необичаен ефект. Тя казва, че Леонардо да Винчи нарисувал ъглите на устата на модела, така че да излязат от зоната на фокуса. Така ъглите на устата се виждат по-добре с периферното зрение, отколкото ако ги гледаме фронтално. Ето защо някои са убедени, че портретът изглежда усмихнат, дори когато не го гледам директно.
Екип от изследователи от Обединеното кралство, който анализира друга картина на Леонардо да Винчи, стигна до извода, че майсторът на Ренесанса използва оптична илюзия, за да победи периферното зрение на зрителя. Тайнственият израз на Мона Лиза пленява света от векове, но това не е единствената загадъчна усмивка, създадена от Леонардо, се казва в статия, публикувана в dailymail.co.uk.
Британски изследователи от Университета „Шефийлд Халам“ и Университета „Съндърланд“ разглеждат по-стара картина на италианския майстор и казват, че са открили тайната му да направи „усмивка, която не може да бъде дешифрирана“ върху платното. Проучването им разкрива как портретът на „La Bella Principessa“, нарисуван от Леонардо да Винчи, преди италианският майстор да завърши „Мона Лиза” (всъщност „Мона Лиза“ е незавършена) в края на XV век, използва хитър похват, за да „излъже“ вниманието на зрителя.
Британските учени откриват, че при специфичен начин на комбиниране на цветове, направени с цел да заблудят периферното зрение, формата на устата на жената изглежда се променя в зависимост от ъгъла, под който се гледа. Когато се гледа директно, линията на устата на жената в картината е насочена надолу. Но тъй като погледът на зрителя се мести в различни посоки, за да разгледа други характеристики на портрета, ъглите на устата й сякаш следват възходяща линия, създавайки усмивка, която може да се наблюдава само косвено отстрани, както е в случая на „Мона Лиза“. Техниката се нарича „sfumato“ и може да се види както в портрета „Mona Lisa“, така и в „La Bella Principessa“.
Въпреки че техниката е използвана и от други художници през Ренесанса, никой не е постигнал майсторството на Леонардо да Винчи, според авторите на изследването, публикувано във Vision Research.
Но има и други тайнства. Многобройни фигури, букви и други символи наскоро бяха открити от италиански изследователи в образа на загадъчната жена, която е нарисувана на известната картина на Леонардо да Винчи, информира dailymail.co.uk. Откритието е направено наскоро, когато изтъкнати италиански експерти пожелават да преразгледат мистериозния шедьовър от италианския Ренесанс. Скрит в тъмния слой боя в зениците на Мона Лиза, Леонардо да Винчи рисува няколко букви, фигури и символи, всички от които са направени в много малък мащаб. Символите могат да се видят с помощта на микроскоп.
Според експертите тези символи са истинският „код“ на Да Винчи. Откритието на италианските историци изглежда се различава от книгата, The Da Vinci Code“, бестселъра на Дан Браун, в който писателят твърди, че известната картина съдържа надписите от Светия Граал.
Силвано Винцети, президент на Националния комитет за културно наследство в Италия, който откри символите, казва: „Символите не се виждат с просто око, но с лупа или микроскоп може да се видят ясно. В дясното око се появяват букви L и V, които може да са инициалите на неговото име - Леонардо да Винчи, а други, различни, символи се появяват в лявото око. Те изглежда са букви С и Е или само буква Б. На заден план може да се види числото 72 или може би буквата Lurmata от фигура 2. Трябва да помним, че тази картина е вече на почти 500 години и не е толкова ясна, колкото когато е била рисувана. В резултат на предварителните разследвания сме убедени, че това не е грешка и тези символи са нарисувани там също от художника“, казва експертът.
Изследването е започнато, след като още един италиански експерт открива в старомоден антикварен магазин история, която говори за скритите символи на Да Винчи в зениците на Мона Лиза.
Силвано Винцети казва: „Да Винчи отдава голямо значение на картината „Мона Лиза“ и знаем, че през последните си години той е рисувал себе си навсякъде. Знаем също, че Да Винчи е бил пристрастен към езотериката и често използва символи в своите произведения, за да предава определени послания“.
Силвано Винцети е част от културно сдружение, което поиска от италианските власти разрешение да ексхумират останките на Леонардо да Винчи, който е погребан във Франция, в замъка „Амбоаз“ в долината на Лоара.
Италианските специалисти искат да анализират черепа на художника, за да се пресъздаде лицето на майстора на Ренесанса с помощта на триизмерна графика и да се убедят дали Мона Лиза – картина, собственост на Франция, всъщност е автопортрет на Да Винчи, както смятат много историци.
|