Огнената техника на Стивън Спазук,

11/13/18 / ИЗКУСТВО
или Сън, претворен в реалност





Мина ИВАНОВА

Непредвидимо и съдбоносно. Един сън на канадския художник се оказва неговата отправна точка в търсене на индивидуален творчески почерк. Спазук мечтаел да направи картините си забележими, различни, открояващи се. И успява. Насън той попада в галерия, където търси черно-бял пейзаж, нарисуван с огън. А може би е търсел пътя, който ще го отведе при мечтата му. И пътят наистина го отвежда там. Краят на този причудлив сън се оказва начало на сбъдване на съкровената мечта.

Веднага започнал с опитите, които първоначално били неуспешни, защото хартията горяла и неведнъж бил на косъм от пожар. Но не се отказал! Продължил да опитва и постепенно техниката започнала да се оформя. Стивън споделя, че трябва да се работи с по-дебел картон, който да е с матово покритие. Огромно предизвикателство било и да открие как да запази рисунката върху хартията, защото знаем колко крехки са саждите и как с един замах може да бъдат изтрити. „Вече мога да кажа, че съм овладял лак-спрея“, хвали се Стивън, „Той трябва да е много фин и да се пръска от точно определено разстояние, за да не се разтекат саждите“.


Стивън Спазук рисува своите картини, като използва сажди, свещи и птичи пера, за да нанася линиите. Свещта играе роля на молив, а саждите заместват мастилото. Резултатът от тази „огнена техника“ е впечатляващ. През последните 15 години Стивън Спазук усъвършенства една на пръв поглед новаторска техника, която всъщност е използвана още от пещерните хора. Още през предисторическата епоха огънят се е използвал за готвене, отопление, осветление и общуване. А какво е едно произведение на изкуството? – Вътрешна изява, опит за общение с другите, споделяне на себе си.
Спазук сравнява рисуването с огън с любовна афера, в която винаги присъстват елементите на спонтанност, изненада и импровизация. И колкото и да ти е ясна идеята, крайният резултат винаги има собствена вариация за нещата и сякаш ти напомня, че за любовта трябват двама, при това – равностойни.
Като всяко нещо в живота, и огънят има две страни – едната е опасна, буйна, трагична, а другата – нежна, романтична и красива. Към коя от двете се насочваш – изборът е личен, отговорността – също. Спазук решава да се концентрира върху втората. Изтънченият пламък го отвежда към елегантната нежност на птичето перо, с което нанася линиите.
Художникът казва, че най-много се гордее с това, че е осъзнал каква огромна възможност и невероятен потенциал има идеята, подсказана му от съня. И не се е огънал пред провалите и неуспехите, а е продължил напред, за да може днес да създава уникални творби, които излизат далеч отвъд границите на въображението. Впечатляващи са рисуваните лица, както и експериментът 272 – отделни картини, сглобени в общ портрет. Един от най-сполучливите портрети на Стивън е на неговата приятелка, която успешно се преборва с рак на гърдата. В процеса на лечение, когато косата й започнала да пада, той събрал част от нея, за да направи фини четки, с които рисува и нейния портрет.

И като всеки голям човек, Спазук не пази ревниво познанията си, а обучава всекиго, който има интерес и желание да се научи как да рисува с огън.
 




Начало / За нас / Статии / Проекти / Контакти 2020, Всички права запазени.