Оспорваният „Кодекс Гролиър” не е фалшификат!
01/03/24 / ИСТОРИЯНай-старата книга на Америка – за културата на маите, вече заема достойно място сред оригиналните за Мезоамерика
|
|
culturespace.bg
Кодексът Гролиър e всъщност фрагмент от кодекс, който се състои от 11 повредени страници от предполагаема книга от 20 страници и 5 единични страници. Открити в Мексико през 1965 г., документите са кръстени на нюйоркския Grolier Club (Клуб „Гролиър“, основан през 1884 г.) – асоциация на библиофили, които първи фотографират, публикуват и представят кодекса с анализ на антрополога Майкъл Д. Коу. Изследването на Коу разкрива, че Кодексът Гролиър е свързан с Дрезденския кодекс и също като него, се занимава с календара на Венера. Стилът на Кодекса Гролиър е хибриден, като показва влияния на толтеки и микстеки. Това е обектът на изследване в работата на Коу „The Maya Scribe and His World“ (1973). Археолозите дълго смятаха, че документът е фалшифициран, но скорошно проучване показва друго.
Дълбоко в трезора на Националния антропологически музей в Мексико сити се намира ръкопис, който отдавна е обвит в спорове. Твърди се, че е намерен в мексиканска пещера, в кутия заедно с тюркоазена маска, и се състои от 11 страници хартия, покрити с изображения на предколумбови богове на смъртта и иконография на маите. Но тъй като е открит от грабители, учените не вярваха в произхода му досега. Както съобщава Fine Books & Collections, учените вече са убедени, че кодексът от XIII век е истински.
Кодексът отдавна е наричан „Кодекс Гролиър“, защото е бил изложен в едноименния затворен клуб – институция само за членове в Ню Йорк, които са любители на изящни книги и графичен дизайн. Но тази изложба – и фактът, че нейният собственик е избрал да я покаже там, вместо да я репатрира в Мексико – е част от дълга поредица съмнения относно ръкописа. Проблемът започва, когато Хосуе Саенс, богат мексикански колекционер, е откаран със самолет до неразкрито място след загадъчно обаждане от грабителите, които са открили кодекса и други съкровища в пещера, съобщава Fine Books & Collections. В крайна сметка Саенс купува кодекса и го излага в Клуб „Гролиър“, вместо да го държи в Мексико. Това, както и фактът, че ръкописът е различен от други автентични документи, подхранват подозренията, че е фалшификат.
Сега група археолози, антрополози и културолози обявиха находката за истинска в статия, публикувана в специално издание на списание „Maya Archaeology“. След преглед на изследването, изучаване на самия кодекс и анализиране на всичко от хартията до скиците, които се намират под чертежите му, те стигнаха до заключението, че е оригинален.
„Целта ни беше да видим дали има нещо модерно, което [може] да е било поставено в боята върху Кодекса… за да потвърдим, че това е измама от ХХ век“, казва историкът на изкуството от Йейл Мери Милър, която сътрудничи на анализа. Но прегледът на последните изследвания, който включва проучване , което използва всичко – от рентгенови лъчи до ултравиолетови изображения и микроскопски анализ, сочи автентичността на ръкописа. Както Бен Гуарино съобщава за „The Washington Post“, екипът смята, че кодексът е написан през 1230 г. и че съществуването му е „нищо по-малко от чудо“.
Това е най-старата книга на Америка за култура на маите, която заема достойно място сред оригиналните артефакти за Мезоамерика. Цивилизацията на маите е създала впечатляваща наука, математика, календари, археология и културни съкровища между 2000 г. пр.Хр. и испанското нашествие през 1697 г., а повече от 7 милиона маи все още живеят в Мезоамерика и днес.
Това културно наследство отдавна интригува историци и археолози, които ценят други кодекси, съхранявани в Дрезден, Мадрид и Париж. И с разкритието, че Кодексът Гролиър е истински, изследователите може да се заемат с анализ на богато украсените илюстрации и какво те биха могли да означават за религията и живота на маите.
Тази новина идва на фона на неотдавнашното разкриване на множество скрити изображения в Селденския кодекс, ръкопис на микстеките, дарен на Бодлианските библиотеки през 1600 г. Върховите достижения на цивилизациите на маите и микстеките може да са зад гърба ни, но все още е златна ера за ръкописите, които са оставили след себе си.
|
|