CultureSpace Статии История, Култура, Изкуство, Мистика

От мрачните сенки на концлагера до бляскавите концертни зали

06/28/19 / ИЗКУСТВО
Откровението на Йоан, превъплътено в музика





culturespace.bg

На 4 юли от 19:00 ч. в Градската художествена галерия ще прозвучат вълнуващите звуци на „Квартет за края на времето“ от Оливие Месиен от цикъла „Камерна музика“ на ММФ „Варненско лято“. Изпълнението е поверено на вртуозни музиканти със световна слава: Милена Моллова – пиано, Борислав Йоцов – кларинет, Марио Хосен – цигулка, Атила Пастор – виолончело. Самото произведение има интересна история на създаването си.
Quatuor pour la fin du temps – „Квартет за края на времето“, е камерна пиеса от френския композитор Оливие Месиен. Премиерата е през 1941 г. Пиесата е композирана за кларинет (в B-flat), цигулка, виолончело и пиано; изпълнението продължава около 50 минути. Месиен написва пиесата, докато е в германски плен по време на войната; за първи път тя е изпълнена от негови събратя по съдба. Призната е за една от най-значимите му творби.

Състав и първо изпълнение
Месиен е на 31 години, когато Франция влиза във Втората световна война. Той е заловен от германците през юни 1940 г. и е затворен в Сталаг VIII-А, лагер за военнопленници в Гьорлиц, Германия (сега Згоржелец, Полша ). Докато пътувал до лагера, Месиен показал на кларинетиста Анри Акока, също затворник, скиците за това, което ще стане Abîme des oiseaux. Двама други професионални музиканти – цигуларят Жан льо Булер и виолончелистката Етиен Паскиер, били също затворници, а след като успява да си намери някаква хартия и малък молив от отзивчивата охрана (Карл-Алберт Брюл, 1902 – 1989), Месиен пише кратко трио за тях; тази пиеса се развива в Quatuor за същото трио, като той взима партията за пиано. Комбинацията от инструменти е необичайна по онова време, но не и без прецедент: Валтер Рабл е композирал за такъв състав през 1896 г., както и Пол Хиндемит през 1938 г.
Квартетът е представен в лагера, на открито, под проливен дъжд, на 15 януари 1941 г. Музикантите имат стари разнебитени инструменти и аудитория от около 400 затворници. Виолончелото е купено с дарения от лагеристи. По - късно Месиен си спомня: „Никога не съм слушал с такова голямо внимание и разбиране“.
Брюл предоставя хартията и изолацията за композиране и помага за осигуряване на трите други инструмента. Чрез изработка на документи с фалшив печат Брюл дори помага на изпълнителите да бъдат освободени малко след изпълнението.
Вдъхновение
Месиен пише в предговора към партитурата, че творбата е вдъхновена от текст в „Откровението на Йоан“ (Откр. 10: 1–2, 5–7, версията на Крал Джеймз):
„… И видях друг силен ангел да слиза от небето, облечен в облак; и на главата му имаше дъга, лицето му беше като слънцето, а краката му – като огнени стълбове; на морето и на левия му крак на земята. И ангелът, когото видях, стоеше на морето и на земята, като вдигаше ръката си към небето, и се закле с онзи, който живее до вечни векове. Но в дните на гласа на седмия ангел, когато той ще започне да звучи, тайната на Бога трябва да бъде завършена…“
 




Начало / За нас / Статии / Видео / Контакти 2024, Всички права запазени.