CultureSpace Статии История, Култура, Изкуство, Мистика

Пет тайни истории за раждането на Иисус

12/23/21 / МИСТИКА
Какво казват т.н. „апокрифни евангелия”?





Д-р Мередит УОРЪН

Евангелията в Новия завет разказват само част от историята за това, как най-ранните християни са си представяли раждането на Иисус. Д-р Мередит Уорън от Института за интердисциплинарни библейски изследвания (SIIBS) към Университета на Шефийлд разкрива по-малко известни истории от книги, останали извън Библията, които присъстват в древни текстове, наречени „апокрифи“.



ДЕВСТВЕНОСТТА НА МАРИЯ Е ПРОВЕРЕНА С ОТВАРА
Ние сме запознати с версията на Матей за това как ангел обяснява бременността на Мария на Йосиф (Матей 2:20–25), но Лука изобразява само Мария като участваща в плана. Йосиф изглежда щастлив без обяснения! Текст от II век сл.Хр. – Протоевангелие от Яков, описва тест, на който Мария е трябвало да се подложи, когато нейната бременност е открита от местните власти. И Йосиф, и Мария са карани да изпият отвара (тест, описан също в Числа 5:11–31), за да разкрият дали са извършили прелюбодейство. Ако имат, те ще развият всякакви физически заболявания и болки. Йосиф и Мария се завръщат невредими и техният проверяващ вярва в историята им. По-късно, след като Иисус се ражда, акушерка потвърждава, че Мария е запазила девствеността си дори след раждането.

МАРИЯ Е РОДИЛА БЕЗ БОЛКИ
При липсата на подходяща зала за раждане, да не говорим за епидурална, човек може да си помисли, че Мария е имала тежки моменти по време на раждането. Матей и Лука пропускат раждането, като го споменават само между другото (Матей 2:1; Лука 2:6–7), но някои християни се интересуват от родилните подробности. За разлика от яслите на Лука (2:7), Матей не казва къде се е състояло раждането на път за Витлеем. Протоевангелието на Яков описва как Мария ражда в пещера. Щом Мария влиза в пещерата, тя блести с ярка светлина. Една акушерка, която пристига твърде късно, за да помогне, е шокирана, когато вижда току-що родения Иисус да стои на собствените си крака, без кръв по него! Казват, че Мария не е изпитвала никаква болка.

СЛЕДВАНЕТО НА ЗВЕЗДАТА (ЗВЕЗДНОТО ДЕТЕ) Е ПРОДЪЛЖИЛО ДЪЛГО
В Новия завет само Матей включва историята за „влъхвите“ (често ги наричаме мъдреци или царе, но думата не означава кралски особи или дори смислово означаване на пола им), които следват звездата до Йерусалим, търсейки да се поклонят на Царя на евреите (Матей 2:2–12). Матей не е конкретен кога са пристигнали влъхвите, но традиционно хората предполагат, че пристигат след раждането на Иисус. В Евангелието на Псевдо-Матей от VII век сл.Хр. (Евангелието на Псевдо-Матей е част от евангелията – апокрифи от Новия завет, но истинското име на текста в древността е бил „Книга за произхода на Благословената Мария и Детството на Спасителя“. Псевдо-Матеевото евангелие е в един от евангелските жанрове, които се стремят да попълнят подробностите от живота на Иисус от Назарет до 12-годишна възраст, дадени накратко в Евангелията на Матей и Лука. На Запад това е доминиращият източник за изобразителни цикли на Живота на Мария, особено преди късното Средновековие) се казва, че е било две години по-късно, когато най-накрая, когато пристигнали да дадат своите дарове на Иисус, тогава Той е бил малко дете! Текст, написан преди V век сл.Хр., наречен „Откровението на влъхвите“, разказва историята на звездата от гледна точка на самите магове. След като звездата е чакала в продължение на много години и най-накрая слиза от небето и приема формата на човешко същество, влъхвите следват звездното дете, напредвайки през огромно разстояние; те не се уморяват и не остават без храна, тъй като светлината на звездата кара техния запас винаги да се попълва.

НЯМАЛО Е ТРИМА МЪДРЕЦИ
Матей не казва колко влъхви са дошли да дадат подаръци, само че са били повече от един. Вероятно защото са посочени три конкретни подаръка (злато, тамян, смирна), традицията се е спряла на три като подходящо число. Влъхвите също нямат имена у Матей. Те получават имена около 500 г. сл.Хр.: западните църкви ги наричат Мелхиор, Каспар и Балтазар. Но в много ранни църкви, особено в Сирия, имало дванадесет влъхви, които са посещавали Иисус и му носели дарове.

МАГАРЕТО, ОВЦЕТЕ… И ЗМЕЙОВЕТЕ?
Днес християните пеят коледни песни, които описват как животните около яслите са разпознали Иисус и му се поклонили, въпреки че Новият завет не го споменава. Но рядко чуваме песни за Иисус и халите. В Псевдо-Матей: докато почиват от пътуванията си, Мария, Йосиф и двегодишният Иисус са заобиколени от змейове. Иисус, без страх, пристъпва и застава пред тях. Те му се покланят и след това си тръгват с мир. Псевдо-Матей намира, че това събитие е пророкувано в Библията в Псалм 148:7: „Хвалете Господа от земята, змейове и всички места на бездната“.
------------------------------------------------------------------------------
Авторката Д-р Мередит Джей Си Уорън, 33-годишна, е канадски библеист и преподавател в университета в Шефийлд. Тя е член на голям изследователски институт в университета – Шефийлдския институт за интердисциплинарни библейски изследвания (SIIBS). Д-р Уорън ръководи темата за въплътената религия, която изследва начините, по които религията се преживява във и върху тялото, включително какво носят хората и какво докосват, миришат и вкусват. Почитателка на „Животът на Брайън“ на Монти Пайтън, тя за първи път се занимава с библейски изследвания, за да разбере какво още не е знаела за живота и времената на Иисус. Можете да я намерите в Twitter @DrMJCWarren или @UniShefSIIBS.
 




Начало / За нас / Статии / Видео / Контакти 2024, Всички права запазени.