CultureSpace Статии История, Култура, Изкуство, Мистика

Поредната певичка „под индиго“,

06/03/21 / ИЗКУСТВО
или Как Оливия Родриго стана най-голямата нова поп звезда на Америка





Рейса БРУНЪР

Не е нужно да сте тийнейджър, за да обичате музиката на Оливия Родриго, но със сигурност помага. Успехът на дебютния албум „Sour“(„Кисело“) на 18-годишната звезда на Дисни и изпълнителка и авторка на песни, е гарантиран еднопосочен билет за преживяване на най-силните емоции на юношеството: всепоглъщащото сърцебиене, завистта и несигурността, чувството, че всичко, което се случва, е най-голямото нещо изобщо.
Ако се вгледаме в интензивните отклици на албума, възходът на Родриго е бърз и ефектен: януарското излъчване в класациите на „Driver’s License“ („Шофьорска книжка“) я издига до върха на поп стратосферата. (Родриго е рядко срещаният изпълнител, който дебютира на върха в класациите с първия си сингъл.) Само за няколко месеца тя се влезе във всяко домакинство със скеча на SNL, посветен на нейната песен - и последващо изпълнение на SNL под нейното въздействие.
Сполука е, че всичко се случи със светкавична скорост. Родриго е родена в цифровата епоха знаменитост, която живее в сърцето на младежката култура, ученичка на школата за саморазкриване на Тейлър Суифт и най-добрата разшифровачка от Поколението Z. Това, че Родриго се издигна толкова бързо, не е загадка: това е комбинация от формула и късмет, нейният път, проправен от душевната уязвимост на самото ѝ писане на песни, умножен по неистовия темп на поколението TikTok. Ето какво трябва да знаете.

КОЯ Е ОЛИВИЯ РОДРИГО?
Родриго започва кариерата си в шоубизнеса млада: тя е само на 12, когато резервира първата си голяма реклама за Old Navy, и на 13, когато дебютира в Дисни като китаристката героиня Пейдж Олвера в шоуто Bizaardvark. High School Musical: The Musical: The Series се превърна в най-голямата ѝ роля през 2019 г., когато тя се присъедини към актьорския състав като Нини Салазар-Робъртс, главната женска спроти актьора Джошуа Басет, правейки я сензация за пубертети и тийнейджъри. През 2020 г. тя подписа договор за звукозаписен лейбъл; и само има-няма месец след 18-ия си рожден ден, Родриго пусна песента, която я изстреля до нови висоти. Подобно на Деми Ловато и Майли Сайръс преди нея, Родриго използва актьорския си опит като трамплин, следвайки добре смазаната фуния на Дисни за музикален успех.

КАК ОЛИВИЯ РОДРИГО СТАНА ТОЛКОВА ПОПУЛЯРНА?
Понякога идеална буря завихря участта ви на звезда. Родриго беше в центъра на тази предимно благосклонна буря тази година. Въпреки своето наизустено име, High School Musical: The Musical: The Series е един от спящите хитове на Disney Plus, не малко и благодарение на приветливите изпълнения на Родриго и Басет. Добавете към това песен, която падна точно по време на индуцирано от пандемия затишие в изявите на утвърдени изпълнители от A-списъка (и затишие в класацията), завладяваща потенциална романтична предистория, която се позовава на други знаменитости от Поколението Z, и вирусна тенденция на TikTok, и ще видите, че Родриго беше предопределена да се озове в светлината на прожекторите. Това, че тя е поддържала инерцията през пролетта и през лятото, се свежда до разумен график за непрекъснато издаване, интелигентна промоционална стратегия с подходяща за тийнейджъри естетика и музика, която продължава да бъде остроумна, запомняща се и свързваща едновременно, без да се прекрачват границите.


КАКВА Е ИСТОРИЯТА ЗАД „ШОФЬОРСКА КНИЖКА“?
Започва със звука на пиукането от отворена врата на кола, нещо толкова познато – и за мнозина светско, – че събужда цял живот сетивни спомени. И тогава песента разказва за една гимназиална любов, объркана, за партньор, с когото певицата е градила надежди и мечти, само за да се окаже изоставена. Носталгията в гимназията по всичко е в паметта на всяко поколение, вечна и горчива. Мелодията е силна. Мостът направи Тейлър Суифт, кралица на мостовете, ревнива или горда.
А мистериозната история е привлякла още по-голямо внимание: макар никога да не е потвърдена публично, мнозина вярват, че Родриго е била във връзка със звездата от HSMTMTS Басет, преди да се твърди, че е започнала да се вижда с актьора и певицата Сабрина Карпентър. Тъй като и трите известни личности имат страстни почитатели на феновете си, слухът се превърна в прекалено голям“сладкиш“ при пускането на песента, докато слушателите търсеха улики дали текстовете имат реално основа, или не. Родриго остана професионално встрани от личния си живот, оставяйки музиката да говори. Междувременно Басет и Карпентър издадоха свои собствени песни след „Шофьорска книжка“.
Но освен клюките, „Шофьорска книжка“ удари джакпота, когато се оказа център на вирусна тенденция на TikTok. Започната от потребителя на TikTok Мел Сомърс, потребителите пресъздадоха сцена от музикалния видеоклип на Родриго, в който тя се отдръпва от камерата Но освен клюките, „Шофьорска книжка“ удари джакпота, когато се оказа център на вирусна тренд на TikTok, започнат от потребителя на TikTok Мел Сомърс. Останалите п потребители пресъздадоха сцена от музикалния видеоклип на Родриго, в който тя се отдръпна от камерата по време на драматична смяна между стиха и припева. Много от видеоклиповете имат милиони гледания и харесвания, свидетелство за това как тенденцията метастазира в приложението и дава допълнителен живот на интернет потоците на песента, допълнително повишавайки нейната популярност и успех в класациите. Това не е първият път, когато TikTok подкрепя изгряването на звезда; „Пътят на стария град“ на Lil Nas X също намери опора там. Кариерата му остава във възход, показател, че дори многото трендове на приложението да са краткотрайни, някои от неговите победители могат да направят един тренд значим и да изградят кариера извън платформата.

КАК ЗВУЧИ „SOUR“?
Дебютният албум на Родриго „Sour“, издаден на 21 май, със сигурност се чувства по-скоро като артистично изявление, отколкото като новоизпечена сензация, която осребрява певицата. Родриго откровено блика от любов към Тейлър Суифт; новата ѝ песен „1 крачка напред, 3 стъпки назад“ дори интерполира една от мелодиите на Суифт (от „Нова година“, отпаднала от албума „Репутация“ на Суифт за 2017 г.). Но „Кисело“, със своя искрен поп-пънк гняв и глад за разбулване на всяка несигурност и разопаковане на всяка ревност, също споделя ДНК с артисти като Фиона Апъл, Аврил Лавин и – в най-баладичните моменти, като в нежната „Надявам се, че си добре“ – с новозеландката Лорд, все жени (по-скоро момичета), които превръщат уязвимостите си в лирични минни полета, нанасяйки най-дълбоките си рани на дисплея и използвайки музика за катарзисно освобождаване.
Но за разлика от предшествениците си, отправките на Родриго са отчетливо поколенчески (Z): тя пее за гледане на повторения на Glee, шоуто, дебютирало през 2009 г. Естетически, всичко от обложката на албума ѝ до Instagram е кимване към нейната възраст, куп пастелни цветове и фотосесии, в които изглеждате по0готини от себе си, показват нейния в крак с времето усет към модата.
Но звукът ѝ, от пънкарската треска на албума „Brutal“ („Брутално“) до спалното минималистично парче „Стига ти“, е по-труден за определяне. В „Брутално“ тя извиква: „Толкова съм болна от седемнадесет./Къде е моята шиб[…] тийнейджърска мечта?/Ако някой ми каже още веднъж „Наслаждавай се на младостта си“, ще изплача“= Спомняте ли си своите 17? Вероятно и вие сте се чувствали така.
Превод от английски: Георги ВЕНИН

КОМЕНТАР НА ПРЕВОДАЧА
В САЩ звезди никнат като гъби… или охлюви… след дъжд. Припират стари носни кърпички. Поне 20 години музикалната индустрия е забила поглед в голите пъпчета (понякога с халки) на 12 – 17-годишните. Само за няколко години, няма и десет, се заизнизаха (да поменем само част): Бритни Спиърс, Риана, Кейти Пери, Майли Сайръс, Деми Ловато, Били Айлиш, сега – и Родриго (между тях за малко се провря чудесната Морисет Амон). Като на шега две от тях направо „изтрепаха рибата“: Кейти Пери затри рекорда на Майкъл Джаксън с „Thriller“, като вкара пет песни от един свой албум в Топ 10 на Билборд, а Били Айлиш награби четири награди „Грами“.
Само че аз не съм от Поколението Z (идва от Zero, сиреч „Нула“ – многозначително, не мислите ли!?). Песните на Пери пробиха с баналността си, а Айлиш се наложи с компютърни парчета, писани вкъщи от брат ѝ, но най-вече – с шептящата си вокална немощ, надуто превъзнасяна като „нова стилистика“, „собствен почерк“, „натюрел“ и пр. лъжовни етикети. Това, разбира се, е мое субективно мнение. Но съвсем обективно е, че всички тези звезди са сякаш излезли от конвейер или под индиго, или – поне – от 3D-принтер. И ако това е музиката на бъдещето, радвам се, че няма да дочакам абсолютизма ѝ.
И това няма нищо общо с възрасти и поколения. Защото прекрасното казахско-украинско момиче (на което „извънземния“ Димаш подаде ръка) Данелия Тулèшова проби като певица съвсем невръстна (в „Гласът на Украйна за деца“) и когато вчера попаднах в YouTube на акустичния ѝ стрийм-концерт, кожата ми настръхна… без да съм кокошка!
Но низходящата тенденция не е заразителна само зад океана. В неделя по БНТ положих неистови усилия да изгледам и изслушам концерта на Стефан Вълдобрев и „Обичайните заподозрени“. Замалко не ми потече кръв от носа. Той може да не е от Поколението Нула, но е вокална нула както и да го погледнем. Само че на миналогодишната Алея на книгата във Варна премиерата н сбирката му с песенни текстове бе най-„фурорното“ събитие в Литературния кът: около 40 души се наредиха на опашка за автографи – ден след концерта му в Летния театър.
Така че комбинацията „формула плюс късмет“ за която говори Рейса Брунър, важи и у нас. И това е тъжно. Защото няма нищо общо с качеството на културните изделия.
Остава ни само да запушим уши и да притворим клепачи. А после – и да онемеем.

 




Начало / За нас / Статии / Видео / Контакти 2022, Всички права запазени.