CultureSpace Статии История, Култура, Изкуство, Мистика

Съществувал ли е „Троянският кон“?

08/07/23 / ИСТОРИЯ
Историците смятат, че това може да е било метафора – или обсадна машина





culturespace.bg

Според древната митология Троянският кон е позволил на гърците да превземат град Троя, но историците все още не са сигурни дали това легендарно дървено оръжие действително е съществувало. А според древногръцката история Троянският кон позволява на уморените от война гърци да влязат в град Троя и най-накрая да спечелят Троянската война. Митът разказва, че масивният дървен кон е бил построен по заповед на Одисей, който се е скрил в утробата му заедно с други войници, за да обсадят града.

Но съществувал ли е изобщо легендарният Троянски кон?
През последните години историците се съмняват дали прекомерното демонстриране на гръцката военна мощ е нещо повече от мит, създаден, за да накара гръцката армия да изглежда повече като божествена сила и по-малко като обикновените смъртни, каквито са били воните ѝ. Други класици предполагат, че гръцката армия наистина е използвала някакъв вид обсадна машина – като таран – и описват съществуването на Троянския кон като прекомерна метафора. Независимо дали Троянският кон действително е съществувал, мястото му в историята не може да бъде отречено.

„Но хайде сега, смени темата си и пей за постройката на дървения кон, който Епей направи с помощта на Атина, коня, който някога Одисей заведе в цитаделата с хитрост, когато го беше напълнил с хора които разграбиха Илион”.
Омир, „Одисеята”

Падането на Троя

Гърците най-накрая печелят войната чрез гениална измама, измислена от героя и крал на Итака Одисей – известен със своята хитрост. Те построяват огромен дървен кон и го оставят пред портите на Троя, като жертвоприношение на боговете, докато се преструват, че се отказват от битката и отплават. Тайно обаче те са събрали най-добрите си воини вътре. Троянците се поддават на номера, въвеждат коня в града и празнуват победата си. Но когато пада нощта, скритите гърци изпълзяват и отварят портите за останалата част от армията, която безшумно е доплавала обратно край бреговете на Троя. Градът е разграбен, мъжете и момчетата са безмилостно убити, включително крал Приам и малкият син на Хектор – Астианакс, а жените са отведени в плен. Троя пада. Но все още има надежда за оцеляването на троянците – Еней, синът на братовчеда на цар Приам, бяга от града със стария си баща, малкия си син и група троянски бежанци. Историята на Еней е разказана в „Енеида“ от Вергилий.

Троянският кон в Енеида
Има много малко споменавания на Троянския кон в древността, като най-известното е в „Енеида“ от Вергилий, римски поет от епохата на Август, който е написал епическата поема през 29 г. пр.Хр. В разказа на Вергилий гръцки войник от името на Синон убедил троянците, че той е бил изоставен от войските си и че гърците са се върнали у дома. Но войниците му били оставили кон, казва той, като посвещение на гръцката богиня Атина. Синон твърдял, че войските му се надяват да спечелят благоволението на богинята, след като троянците опустошават нейната земя.
Но троянският жрец Лаокоон бързо разбрал, че нещо не е наред. Според „Енеида“ той се опитал да предупреди своите събратя троянци за надвисналата опасност. Но било твърде късно: „конят влезе в Троя“ и се ражда митът за него.
Преди „ Енеида“ пиеса, наречена „ Троянските жени“ от Еврипид, също споменава „троянски кон“. Пиесата, написана през 415 г. пр.Хр., накарала Посейдон – гръцкият бог на морето, да заговори в началото на пиесата, като се обръща към публиката.
„Защото от дома си под Парнас фокиецът Епей, подпомогнат от уменията на Палада, създаде кон, за да носи в утробата си въоръжено войнство, и го изпрати в бойниците, изпълнен със смърт; откъде в идните дни хората ще разкажат за „дървения кон“ с неговия скрит товар от воини“, казва Посейдон в началната сцена.
И в пиесата, и в поемата „конят“ е предвестник на победата след поражението. Но докато пиесата „Троянските жени“ правилно изобразява дървения кон в метафоричен смисъл, изображението в „Енеида“ кара историците да гледат на дървения кон като на фактически съществувал. И това е идея, от която както древните, така и съвременните историци, изглежда, искат да се разубедят.
Първият историк, който поставя под съмнение съществуването на Троянския кон, е Павзаний, гръцки пътешественик и географ, живял през II век сл.Хр., по време на римското управление на Марк Аврелий. В книгата си „ Описание на Гърция“ Павзаний рисува кон, направен от бронз, а не от дърво, който скрил в утробата си гръцки войници.

На този детайл от капака на римския саркофаг дървеният кон е изтеглен в града. Самият великолепен кон на колела е въоръжен с шлем и щит – внушение за воините, които се крият вътре. © Ashmolean Museum, Оксфордски университет./

„Там е конят, наречен Дървен, поставен в бронз“, пише той . „Но легендата казва за този кон, че съдържа най-храбрите от гърците и създаването на бронзовата фигура се вписва добре в тази история. Менестей и Тевкър надничат от него, както и синовете на Тезей.“
Историците смятат, че това може да е било метафора – или обсадна машина.
През 2014 г. д-р Арманд Д'Ангур от Оксфордския университет го формулира по-ясно. „Археологическите доказателства показват, че Троя наистина е била опожарена; но дървеният кон е въображаема басня, може би вдъхновена от начина, по който древните обсадни машини са били обличани с влажни конски кожи, за да предотвратят подпалването им“, пише той в бюлетина на университета.
Има дори съмнение за съществуването на човека, за когото се твърди, че е написал „Одисеята“ – Омир, който се смята за най-великият от гръцките епични поети. Д-р Д'Ангур обяснява: „Общоприето е, че великите епоси, които са приписвани на Омир – „Илиада“ и „Одисея“, са или съставени устно, без помощта на писмена, някъде през VIII век пр.Хр., плод на традицията на устното предаване minstrelsy, простиращи се назад в продължение на векове“.
Въпреки това, съвсем наскоро, през август 2021 г., археолози в Турция откриха десетки дървени дъски, датирани преди хиляди години, в хълмовете на Хисарлък – обикновено смятан за историческото местоположение на град Троя.
Въпреки че много историци бяха скептични, тези археолози бяха убедени, че са открили останките на самия истински Троянски кон.
И все пак други предполагат, че истинският „троянски кон“ може да бъде всичко – от кораб с войници вътре в него до обикновен таран, облечен по подобен начин в конски кожи.

 




Начало / За нас / Статии / Видео / Контакти 2024, Всички права запазени.