Тайните на Мона Лиза

07/23/19 / МИСТИКА
Най-известната картина в света съдържа скрит код





telegraph.co.uk

Историците на изкуството проучват истинския мистичен „Код на Да Винчи“, след като откриха малки цифри и букви, нарисувани в очите на загадъчната картина на художника. Цифрите и буквите не се виждат с просто око, но са видими под микроскоп.
500-годишният ренесансов шедьовър на Леонардо да Винчи отдавна е потънал в мистерия, а и днес истинската самоличност на жената със съблазнителна усмивка още не е потвърдена.
Членовете на Националния комитет за културно наследство на Италия откриха, че при увеличаване на изображението с висока резолюция на очите на Мона Лиза могат да се видят букви и цифри. „С невъоръжено око символите не се виждат, но с лупа ясно се виждат", казва Силвано Винцети, председател на комисията. В дясното око се виждат буквите LV, които биха могли да бъдат неговите инициалите на великия художник, докато в лявото око има и символи, но те не са могли да ги дефинират. Той казва: „Много е трудно да изясним точно значението им, но те изглеждат като буквите СЕ или може да е буквата Б – трябва да помните, че картината е на почти 500 години, така че не е толкова лесно да се види ясно, както когато е прясно нарисувана“.

Картината играе роля и в бестселъра на Дан Браун „Кодът на Да Винчи“, който бе превърнат във филм през 2006 г. с участието на Том Ханкс. Неговият характер интерпретира тайните послания, скрити в „Мона Лиза“ и другите произведения на Да Винчи, включително „Тайната вечеря“.
Г-н Винцети, който е пътувал до Париж, за да разгледа картината в галерията в Лувъра, където е изложена, обясни, че в стила на Дан Браун те се включват в мистерията, след като колега от комисията Luigi Borgia е открил стара мухлясала книга в магазин за антики.
50-годишният том описва как очите на Мона Лиза са пълни с различни знаци и символи, и Винцети добавя: „Ние сме само в началото на това разследване и се надяваме да успеем да вникнем по-дълбоко в тази мистерия и да разкрием повече подробности колкото се може по-скоро“.
„Забележително е, че никой не е забелязал тези символи преди и от предварителните проучвания, които сме извършили, ние сме уверени, че те не са грешка и са били поставени от художника.“
Г-н Винцети е част от групата, която иска от френските власти разрешение за ексхумиране на останките на Да Винчи от гробницата му в замъка Амбоаз в долината на Лоара.
Те искат да видят дали черепът на художника е там, за да се опитат да пресъздадат лицето му и да установят дали Мона Лиза е автопортрет на художника, както вярват много хора.
Някои историци смятат, че Да Винчи е бил хермафродит и че любовта му към загадките го е накарала да нарисува себе си като жена.
Друга теория е, че Мона Лиза е Лиза Джерардини, съпругата на търговец от Флоренция – или може би дори майката на художника.
Г-н Винцети добавя: „Да Винчи поставя специален акцент върху Мона Лиза и знаем, че през последните години от живота си той е носил картината с навсякъде с него за по-голяма сигурност. Знаем също, че Да Винчи е бил езотерик и използвал символи в работата си, за да предава съобщения, но ние сме изследвали други картини и не сме намерили подобни цифри или букви. Художниците, с които говорихме, също казаха, че е малко вероятно да са били поставени по погрешка, така че сме уверени, че са послания от Да Винчи и са били специално изрисувани в очите от него. Това, което разпалва интригата, е, че те са в зениците, най-тъмната част от очите, където трудно се различават и се виждат само от него – ако той е искал те да бъдат по-широко възприемани, би ги поставил в по-видимата, бяла част на очите. Въпросът сега е какво означават те – ние сме съвсем сигурни, че LV е негов подпис, но другите цифри и букви? Кой знае, може дори да е любовно послание към жената на картината“.
„Мона Лиза“ е собственост на френското правителство и е известна в Италия, където е нарисувана като „Джоконда“. Образът е толкова широко известен, дори окарикатуряван, че се смята за най-известната картина в света.
Да Винчи започва да рисува картината през 1503 или 1504 г. и я завършва през 1519 г., малко преди смъртта си, след като се е преместил във Франция.
През август 1911 г. „Мона Лиза“ е открадната от италиански служител в Лувъра, който смята, че трябва да бъде върната в родната Италия, но само две години по-късно картината заема отново своето място в Лувъра.
През 1956 г. картината претърпява два вандалски атентата и оттогава се излага зад непробиваемо стъкло – което я е опазило от последното нападение миналата година, когато една рускиня, ядосана на това, че и е отказано френско гражданство, хвърля чаша към нея, която се разбива в стъклото.
 




Начало / За нас / Статии / Проекти / Контакти 2019, Всички права запазени.