Загадъчният фон зад Мона Лиза – дешифриран?
05/20/24 / ИЗКУСТВОГеолог и ренесансов учен вярва, че е разгадала една от мистериите на Мона Лиза
 
 | 
                                 
                                                        
                                                         | 
    
   
 
  
 
   
       
         
           
             culturespace.bg 
 
Повече от 500 години след като Леонардо да Винчи рисува „Мона Лиза“, академик вярва, че е разкрила мистерията около фона на едно от най-известните произведения на изкуството в света. 
Историците на изкуството отдавна обсъждат пейзажа зад модела и налучкват спекулативно местата, които биха могли да вдъхновят Леонардо, но геологът и специалист по италианския ренесанс Ан Пицорусо смята, че го е открила в Леко в Северна Италия. 
„Когато дойдох в Леко, разбрах, че той е нарисувал „Мона Лиза“ тук“, казва Пицорусо; та говори за малкия град на брега на езерото Комо, известен досега най-вече като мястото на действие в романа-шедьовър на Алесандро Манцони „Годеникът“. 
Според учения сводестият мост, изобразен на картината, би съответствал на Ponte Azzone Visconti (моста „Ацоне Висконти“) от XIV век, въпреки че предишните теории го свързваха с подобни градежи в други италиански градове, като Арецо и Бобио. 
Пицорусо не е първият човек, който твърди, че е разрешил мистерията, но тя цитира познанията си по геология, за да подкрепи твърденията си. 
„Мостът за мен не беше важният аспект на рисуването“, каза Пицорусо. „В другите хипотези геологията е просто неправилна.“ 
Геологът установява, че скалните образувания в Леко са варовик, което съответства на това, което е изобразено зад благородничката. 
„Когато погледнете Мона Лиза, виждате тази част от река Ада и виждате друго езеро зад нея, което е съвършено точно показано под тези назъбени планини“, казва тя от мястото, където сцената може да е била нарисувана. 
Изследването на Пицорусо върху Леонардо „показва идеално степента, в която художникът и ученият са се обединили“, отбелязва Майкъл Дейли, изпълнителен директор на „ArtWatch UK“ – организация с нестопанска цел, която наблюдава опазването на произведения на изкуството. 
„Никой историк на изкуството не е квалифициран да приеме или отхвърли Ан по отношение на нейните научни познания. Останалите проучвания вече са мъртви“, заключава той. 
Превод от английски: Георги ВЕНИН 
 
  
             
              | 
            
          
         
        
              
              
                                                       
              
 |